5 factori ce afecteaza autonomia bateriei unei trotinete electrice

0
1200

Scopul unei trotinete electrice este de a te conduce din punctul A in punctul B. Desigur, una din cele mai importante caracteristici pentru o trotineta electrica este legata de viteza sa.

Cu toate acestea, autonomia bateriei constituie deseori caracteristica cea mai des intalnita in reclamatiile utilizatorilor, iar acest lucru se intampla in parte din cauza putinei informari.

Autonomia unei baterii este influentata de o serie de factori externi si mai putin de caracteristicile de performanta ale trotinetei.

Pe scurt, explicatia este ca autonomia bateriei declarata pentru o trotineta electrica se situeaza de obicei intr-un anumit interval, in conditii IDEALE. Aceasta nu este o problema de marketing agresiv sau de a pacali cumparatorul. Producatorul trebuie sa controleze conditiile de testare a gamei si sa le specifice clar pentru a publica valori semnificative.

Un producator responsabil de trotinete electrice va preciza prin urmare foarte clar conditiile si circumstantele in care se pot obtine valorile mentionate de el pentru autonomia bateriei.

Iata un exemplu clar: bicicleta Inmotion V10. Autonomia bateriei pentru aceasta bicicleta, asa cum o comunica producatorul este de “~70km”. Observati ca producatorul este chiar suficient de atent incat sa foloseasca simbolul “~”, pentru a indica faptul ca aceasta este o aproximare. Se considera aceasta valoare este realizabila in urmatoarele conditii:

  • in timp ce mergi la putere maxima
  • cu sarcina de 75 kg
  • la o temperatura de 25 grade Celsius
  • cu o viteza medie de 15km/h
  • pe o suprafata neteda.

Producatorul merge chiar mai departe si declara ca autonomia bateriei poate fi de asemenea influentata de stilul de conducere, mediu, temperatura, conditiile drumului, incarcatura si alti factori ce pot afecta autonomia”. Aceste specificatii pot fi corelata cu o concurenta puternica intre producatori, care incearca sa castige atentia utilizatorilor interesati de performanta.

Multi producatori de trotinete electrice evita sa ofere toate aceste detalii si pur si simplu publica un numar in dreptul autonomiei bateriei. Acest lucru poate duce la nemultumirea utilizatorilor care iau acest numar ca si reper, valoare nominala.

In continuare, va vom arata cum puteti calcula autonomia bateriei si care sunt factorii ce influenteaza acest parametru, pentru ca a-i putea evita si pentru a maximiza distanta parcursa cu o incarcare a bateriei.

baterie trotineta electrica

Autonomia bateriei, din punct de vedere matematic

Capacitatea bateriei trotinetei este similara cu dimensiunea rezervorului de combustibil dintr-o masina. Cu cat puteti transporta mai mult combustibil, cu atat veti putea parcurge o cursa mai lunga. Cu cat motorul va fi mai mare, cu atat el va fi mai avid de putere. Acest lucru este valabil si pentru trotinetele electrice.

Folosind cateva formule aritmetice, putem calcula autonomia bateriei din punct de vedere teoretic, pe baza specificatiilor bateriei si motorului.

Putem calcula distanta de parcurs cu o incarcare a bateriei, odata ce cunoastem specificatiile trotinetei electrice, precum si capacitatea bateriei si puterea motorului.

Sa presupunem ca vrem sa calculam distanta de parcurs pentru o trotineta electrica normala, de dimensiuni medii, avand urmatoarele specificatii:

  • Baterie: 36 volti (V), 10.5 amperi/ora (Ah)
  • Puterea motorului: 250W

Prima formula arata asa:

Distanta (Km) = Viteza (Km/h) x Timp (ora).

Acesta formula spune ca daca stim viteza cu care ne deplasam (sa presupunem ca mergem cu o viteza constanta) si intervalul in care trotineta poate sustine aceasta viteza pana la epuizarea bateriei, putem calcula distanta pe care o poate parcurge trotineta pe baterie.

Pentru VITEZA, vom folosi cea mai mare viteza posibila la care putem merge cu trotineta electrica. Limita de viteza este de 25 km/h. Deci, sa folosim aceasta cifra pentru viteza.

Pentru TIMP, vom calcula folosind capacitatea bateriei si puterea motorului.

Pentru asta, trebuie sa aflam capacitatea bateriei. Aceasta se masoara in Wati/ ora, respectiv energia (in Wati) pe care o poate livra intr-o ora.

Wati/ ora (Wh) – Amperi/ ora (Ah) x Voltaj (V)

Asta inseamna urmatorul lucru: capacitatea bateriei noastre este de 10.5 Ah x 36 V = 378 Wh.

Cunoscand cantitatea de energie din baterie si cunoscand puterea (si prin urmare, consumul) motorului, putem sa calculam acum cat timp va rezista motorul nostru pentru aceasta energie.

TIMP (ore) = capacitatea bateriei/ consum de energie = 378Wh/ 250W = 1512 ore.

Acum avem VITEZA si TIMPUL pentru a le completa in formula noastra initiala.

DISTANTA = VITEZA x TIMP = 25 Km/ h x 1512 ore = 37.8 km

Deci, teoretic si pe hartie, trotineta electrica va poate transporta pe o distanta de 37.8 km inainte ca bateria sa se descarce complet.

Unii producatori indica puterea maxima in loc de puterea nominala (medie). Daca ambele date sunt indicate, folositi puterea nominala pentru calcul.

Este important sa intelegeti distanta pe care o poate parcurge o trotineta electrica inainte ca bateria sa se epuizeze complet, pentru ca astfel riscul de a ramane fara baterie va fi mai mic.

In practica, povestea acestui indicator nu se termina aici deoarece in calculul de pana acum am avut in vedere doar caracteristicile bateriei si motorului. Nu am luat in considerare utilizatorul, conditiile de drum si alti factori similari.

Haideti sa aflam in detaliu factorii care au un impact major negativ asupra autonomiei bateriei si ce puteti face pentru a maximiza autonomia.

autonomie trotineta electrica

5 factori ce afecteaza autonomia bateriei pe o trotineta electrica

In linii mari, acestia sunt factorii sau actiunile care compromit autonomia bateriei pe o trotineta electrica:

  1. Supraincarcarea
  2. Presiunea necorespunzatoare in roti
  3. Urcarea pantelor
  4. Mersul agresiv
  5. Mersul sau depozitarea trotinetei la temperaturi ridicate.

 

Sa le analizam pe fiecare in parte.

  1. Supraincarcarea.

Trotinetele electrice usoare functioneaza cel mai bine pentru utilizatorii de greutate medie.

Este de la sine inteles ca o trotineta electrica va trebui sa munceasca mai mult pentru a deplasa un utilizator mai greu, in comparatie cu unul mai usor.

Poate ati observat deja ca toate trotinetele electrice indica foarte clar incarcarea maxima admisa. Cele mai multe pot fi folosite de persoane cu greutate pana in 100 kg, dar altele suporta si 120 kg. In fine, exista modele robuste, de performanta, pregatite pentru o greutate maxima de 150 kg.

Este important sa retineti ca sarcina maxima nu este totuna cu sarcina optima. Producatorii obisnuiesc sa declare sarcina de greutate de circa 75 kg in testele de performanta. Acest lucru este de inteles, deoarece 75 Kg este greutatea aproximativa a unui barbat adult normal sanatos.

Cu alte cuvinte, de cele mai multe orice, orice utilizator cu o greutate mai mare de 75 Kg se poate astepta imediat ca nivelul de autonomie al bateriei sa fie mai mic decat cifrele publicate de catre producator.

Problemele ce tin de supraincarcare tind sa apara atunci cand utilizatorii cu greutate mare se aventureaza in achizitionarea unei trotinete usoare, de dragul portabilitatii.

Desigur, unii utilizatori care folosesc trotinete electrice pentru navete si care la un moment dat trebuie sa urce in autobuz sau in metrou, se vor gandi ca este mai bine sa cumpere un model usor.

Problema este ca aceste trotinete usoare ar putea sa nu raspunde greutatii utilizatorului. Este bine daca utilizatorul intelege ca exista un astfel de compromis si ca ar trebui sa renunte la portabilitate pentru o trotineta mai robusta, care sa-i sustina mai bine greutatea.

Alegerea unei trotinete electrice cu o putere a motorului care se potriveste cu greutatea si corpul dumneavoastra, constituie un punct de plecare practic pentru a va asigura ca veti obtine cea mai buna autonomie a bateriei.

Ce puteti face?

Cand cumparati o trotineta electrica, daca este posibil, alegeti una cu o putere a motorului care sa se potriveasca cu dimensiunea si greutatea corpului dumneavoastra. Acest lucru este important mai ales daca aveti o greutate peste medie.

Acolo unde este posibil, utilizatorii ar trebui sa aleaga puterea motorului de 350 W – 500W sau chiar modele mai puternice, pentru ca trotineta sa functioneze constant.

In timpul procesului de achizie, vanzatorul va poate oferi cateva informatii legate de autonomia bateriei versus puterea motorului. Daca in ruta dumneavoastra exista portiuni abrupte, atunci este mai bine sa va uitati la o trotineta de putere mai mare.

In ceea ce priveste trotineta, este bine sa evitati accesoriile inutile, cum ar fi pungile, suporturile de sticle si alte obiecte, pentru ca incarcatura totala pe trotineta sa fie cat mai usoara. In unele tari exista chiar reglementari ce limiteaza greutatea unui vehicul electric.

trotineta electrica pliabila

  1. Presiunea necorespunzatoare in roti

Este binecunoscut in comunitatea automobilelor, faptul ca anvelopele desumflate determina o economie redusa de combustibil. Fara sa intram in chestiuni de fizica si matematica, explicatia simpla si faptica este aceea ca rotile aflate sub presurizare deformeaza roata de la forma sa optima. Acest lucru duce, printre altele, la o suprafata de contact mai mare intre roata si sol. In general, o zona de contact mai mare inseamna un proces de frecare mai intens.

Nu au fost realizate studii stiintifice speciale pentru performanta presiunii in anvelopele trotinetelor electrice. Dar cercetarile din industria automobilelor arata ca exista o corelatie clara intre rezistenta de rulara si presiunea in roti. Cu cat presiunea anvelopei este mai aproape de presiunea specificata de producator, cu atat este mai mica rezistenta la rulare. O reducere a eficientei de rulare are loc atunci cand anvelopele sunt chiar marginal mai mici decat presiunea optima prescrisa.

Este important sa subliniem ca evitarea unei presiuni insuficiente nu este acelasi lucru cu incurajarea suprapresurizarii anvelopelor, unde exista alte probleme.

Este important sa mentineti presiunea corecta in roti, asa cum este recomandat de catre producatorul de trotinete electrice/ anvelope.

Aceasta presiune este de obicei inscrisa in manualul utilizatorului sau le anvelopa. Presiunea indicata pe anvelopa in sine este de obicei presiunea maxima, nu presiunea optima.

Ce puteti face?

Daca inca nu detineti o pompa de anvelope cu manometru, este momentul sa va achizitionati una. Acest lucru este critic. Puteti verifica astfel presiunea in pneuri. Puteti sa va stabiliti un program si sa verificati presiunea la fiecare doua saptamani. Daca presiunea nu este cea optima, atunci puteti umfla rotile. Mentiunea unei presiuni suficiente are efectul bonus de a reduce riscul de a avea o anvelopa plana si in plus, creste durata acesteia de viata.

 

  1. Escaladarea pantelor

Panta are un impact foarte mare asupra autonomiei unei baterii de trotineta electrica. Daca mergeti cu bicicleta, stiti probabil din experienta ca escaladarea unei pante, chiar daca este destul de mica, necesita mai mult efort decat atunci cand va deplasati pe un teren nivelat.

Fara a intra in calcule complicate, este suficient sa spunem ca orice escaladare a unei pante pe traseul pe care il aveti, va avea un impact foarte mare asupra autonomiei bateriei trotinetei. Avand in vedere ca gama de trotinete este calculata pe un teren perfect plan, dar de fapt dumneavoastra va aflati pe o suprafata inclinata, este putin probabil sa obtineti aceeasi autonomie a bateriei ca cea inscrisa in manualul producatorului (si pe care acesta, de altfel, a obtinut-o in teste).

Pentru a pune lucrurile in context, multi utilizatori cumpara  o trotineta electrica pentru a scapa de efortul de a urca o panta. Deci, pierderea autonomiei bateriei din cauza terenului abrupt vine ca o compensare echitabila pentru efortul economisit.

Ce puteti face?

Daca este posibil si necesar, alegeti un traseu mai lung care sa ocoleasca panta (atentie insa ca aceasta noua ruta sa nu se dovedeasca totusi inutil de lunga).

femeie si barbat pe trotinete electrice

  1. Mersul agresiv

Am invatat de la fizica faptul ca un obiect aflat in repaus tinde sa stea in repaus si un obiect in miscare tinde sa stea in miscare. Este nevoie de energie pentru ca un obiect stationar sa se poata misca, pentru a-i creste viteza sau pentru a o incetini.

Consumul general de energie, asociat cu tipul de activitate al trotinetei electrice (de la cel mai mic la cel mai mare) este redat mai jos:

  • Trotineta ruleaza la o viteza constanta
  • Trotineta franeaza
  • Trotineta accelereaza de la o viteza mai mica la una mai mare
  • Trotineta accelereaza din pozitie stationara

La trotinetele electrice care folosesc o frana electronica (spre deosebire de una fizica, asa cum gasim la bicicleta), energia bateriei este consumata si la franare, deoarece trotineta franeaza cu ajutorul motorului pentru a rezista miscarii.

Pe scurt, cu cat accelerati sau decelerati mai des si mai intens in timpul deplasarii, cu atat autonomia bateriei va fi mai mica (exceptie făcând trotinetele care au regenerare energie in timpul frânării).

Ce puteti face?

Daca vorbim de autonomia unei baterii, trebuie sa intelegeti ca rabdarea este o virtute. Atingeti viteza de croaziera accelerand usor, fara graba. Mentineti viteza constanta cat mai mult timp posibil. Viteza optima este de obicei cea mai mare viteza care poate fi sustinuta de motor fara ca acesta sa arate ca se straduieste prea mult. Nu degeaba i se spune “viteza de croaziera”.  Aceasta ar trebui sa fie o viteza confortabila si, cu siguranta, viteza maxima.

Cand conduceti o trotineta electrica avand frane electronice, unde este posibil, mai degraba opriti incet decat sa franati brusc. Mergand astfel, veti castiga cativa km in plus de autonomie si drept bonus deplasarea va fi mai sigura. Asta vine la pachet cu un al doilea bonus: pneurile si placutele de frana vor avea o durata de viata mai indelungata.

plimbare pe trotineta electrica

  1. Mersul sau depozitarea trotinetei la temperaturi ridicate

Nu putem controla temperatura exterioara atunci cand mergem cu trotineta. Dar este util sa stiti ce temperaturi sunt mai bune pentru trotineta. Principala preocupare este starea de sanatate a bateriei, care este direct legata de autonomie.

Temperatura optima de functionare a bateriilor este similara cu cea confortabila pentru oameni. Producatorii de baterii indica de obicei o temperatura de 20 grade Celsius sau usor mai scazuta ca fiind temperatura optima. Intre 20 si 30 grade Celsius temperatura este considerata acceptabila pentru autonomia bateriei.

Aceasta temperatura sustine cea mai buna autonomie a bateriei (ceea ce inseamna ca poate fi incarcata si descarcata mai bine si mai usor). In plus, aceasta temperatura este prielnica pentru o durata de viata mai mare a bateriei, in termeni de cicluri totale de incarcare. La temperaturi mai mari sau mai mici decat aceste valori, atat capacitatea, cat si durata de viata a bateriei este afectata. Pe masura ce capacitatea bateriei scade, la fel se intampla si cu autonomia bateriei.

Ce puteti face?

In ceea ce priveste temperatura, ganditi-va la trotineta ca la o fiinta, sensibila la caldura si frig. Evitati sa depozitati trotineta in portbagajul masinii sub soarele cald de vara sau sa o parcati timp indelungat in lumina directa a soarelui. Pentru depozitare, alegeti un loc uscat si rece, in interior, departe de temperaturile scazute de afara. Astfel, veti putea proteja cat mai bine trotineta.

 

Concluzie

Daca nu esti un utilizator care trage foarte tare de trotineta sa electrica, cu gandul ca va veti cumpara alta la anul, ar trebui sa fiti atent la factorii ce influenteaza autonomia bateriei. Acestia va vor ajuta sa obtineti cel mai bun kilometraj si o durata mai mare de parcurs. Si, pentru ca bateria este cea mai scumpa componenta a unei trotinete electrice, veti economisi bani.

Este de asemenea important sa intelegeti ca bateriile trotinetelor au un numar limitat de cicluri de incarcare. Acesta este, in general, de circa 500 – 600 de cicluri de incarcare, de-a lungul timpului.

Capacitatea de a tine sarcina se degradeaza treptat, in timp.

Prin urmare, ca utilizator obisnuit, poate fi dificil  sa eviti inlocuirea bateriei dupa o perioada de utilizare intensa. De aceea, cand vine acest moment, nu va ramane decat sa multumiti trotinetei pentru modul in care v-a servit si sa va indreptati pasii spre magazin, ca sa cumparati o baterie noua.

Desi este uneori tentant sa lasati trotineta electrica in portbagaj, pentru ca pare mai comod, acest lucru nu este recomandat.

De ce?

Pentru ca bateria poate fi expusa la temperaturi ridicate nesanatoase in zilele calduroase.

 

LĂSAȚI UN MESAJ